Zorg

Het zorgteam van de school bestaat uit het team leerlingbegeleiding (3 leerlingbegeleiders en 1 zorgcoördinator) en de directie. Dit team komt wekelijks samen voor overleg. Tweewekelijks sluit ook de medewerker van het CLB bij dit overleg aan.

Het zorgteam overlegt, indien nodig, dagelijks met elkaar en de directie. Dagelijks gaat het team gesprekken aan met leerlingen, collega’s en ouders om aan de zorgvragen te voldoen. Ook contacten met externen horen daarbij. Ze staan mee in voor de begeleiding en toezichten op de speelplaats, in de refters en in de avondstudie; zo houden ze een vinger aan de pols en kunnen ze via observatie al heel snel ingrijpen waar nodig.

Het zorgbeleid van de Keiwijzer is uitgebouwd aan de hand van het continuüm van zorg. Het continuüm van zorg bestaat uit vier fasen: brede basiszorg (fase 0), verhoogde zorg (fase 1), uitbreiding van zorg (fase 2) en individueel aangepast curriculum (fase 3). De school is verantwoordelijk voor fase 0 en fase 1. Het CLB zal zich, in samenwerking met leerling, ouders en school, focussen op fase 2 en fase 3.

Fase 0 – Brede basiszorg voor alle leerlingen van de school
Dit is de zorg die elke leerkracht biedt aan alle leerlingen. Binnen de fase van de brede basiszorg staan de principes van de krachtige leeromgeving centraal: een positief, veilig en rijk leerklimaat, betekenisvol leren, rijke ondersteuning en interactie. De leerkracht vertrekt vanuit de verschillen tussen leerlingen om de lessen voor te bereiden en bij te sturen. Stimuleren, differentiëren en remediëren staan in functie van de optimale leerontwikkeling van alle leerlingen.

Fase 1 – Verhoogde zorg voor een aantal leerlingen van de school
Als de basiszorg niet voldoende is, voorziet de school verhoogde zorg onder de vorm van remediërende, differentiërende, compenserende of dispenserende maatregelen. Uitgaand van de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling worden maatregelen genomen die kunnen gerealiseerd worden binnen de reguliere werking en omkadering van de school. De leerlingen krijgen extra maatregelen om het gemeenschappelijk curriculum te kunnen volgen. Leerlingen en ouders worden nauw bij de verhoogde zorg betrokken.

Fase 2 – Uitbreiding van zorg met Handelingsgericht Diagnostisch trajecht (HGD-traject) voor een aantal leerlingen (CLB)
Indien de verhoogde zorg niet meer volstaat, de inspanningen van het schoolteam, ouders en leerlingen geen of onvoldoende resultaat opleveren, wordt het CLB-team ingeschakeld. Het CLB-team start een handelingsgericht diagnostisch traject (HGD-traject) op.

Fase 3 – Individueel aangepast curriculum (binnen de school of in buitengewoon onderwijs)
Indien de aanpassingen als disproportioneel bevonden worden om aan de onderwijsbehoeften van de leerling te voldoen, kan de school kiezen voor een individueel aangepast curriculum (IAC). De ouders hebben de keuze om de leerling een individueel aangepast curriculum (IAC) binnen het gewoon onderwijs te laten volgen of om de overstap te maken naar het buitengewoon onderwijs. Een verslag van het CLB is hierbij steeds nodig.