Algemene vorming

Een brede en ruime algemene vorming…

Een blik op de lessentabellen van de eerste graad toont duidelijk dat deĀ klemtoon op algemene vormingĀ ligt. In het eerste leerjaar A en B krijgen alle klassen wekelijks 27 uur algemene vorming, in het tweede leerjaar A wekelijks 25 uur en 20 uur in het tweede leerjaar B. Elk vak werkt met leerplandoelen die in de loop van de eerste graad aan bod komen.

De vakken van de algemene vorming zijnĀ terug te vinden onderĀ aanbod. Vakken die geen specifiek lokaal nodig hebben, worden georganiseerd in het F- en D-blok van de school, waar 16 stamlokalen liggen. De komende jaren worden deze lokalen verdubbeld in de nieuwbouw van blok C.

We zetten in opĀ algemene vorming met binnenklasdifferentiatie. De leerlingen krijgen allemaal de basisdoelen aangereikt, de leerkracht legt de focus op een zo hoog mogelijke leerwinst voor elke leerling door naast de basisdoelen in te zetten op verbreding, remediĆ«ring en/of verdieping.

Voor de algemene vorming wordt gebruik gemaakt van lesmethoden die volledig up-to-date zijn met de leerplannen binnen de modernisering en voor elk vak wordt gezorgd dat het aangewezen didactisch materiaal voor handen is. Binnen de algemene vorming is de integratie van het leerplan ICT ook verplicht.

Het coteachen in deĀ B-stroom: het kan anders…

In het 1ste leerjaar B starten we met co-teaching op: binnen enkele vakken van de algemene vorming (wiskunde en maatschappelijke vorming) zettenā€Æwe de leerlingen zelfstandig aan het werk,ā€Æde leerkracht staat als een echte coach naast de leerlingen. Ā 
Het coteachen bevordert de motivatie bij de leerlingen van de B-stroom. Het grote voordeel is dat we veel beter kunnen inspelen op verschillen tussen de leerlingen en meer aandacht kunnen geven aan wie het nodig heeft.Ā